تغذیه بعد از جراحی بینی

اگر شما قصد انجام جراحی بینی را دارید و یا اینکه به تازگی آن را انجام داده اید، بسیار اهمیت دارد که حساسیت هایی را در زمینه خورد و خوراک به خرج دهید. به این منظور پزشک بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از جراحی بینی را به شما شرح می دهد زیرا تاثیر مستقیمی بر دوران نقاهت و بهبودی شما خواهد داشت. این موضوع شاید ساده به نظر برسد اما تنها کسانی که تجربه انجام رینوپلاستی را دارند از این محدودیت ها آگاه می باشند، دقیقا به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم که دستورالعمل های لازم را در این مقاله ارائه دهیم. با دکتر یگانه تیموری ، بهترین جراح بینی در مشهد همراه باشید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر یگانه تیموری

 

چرا آگاهی از تغذیه بعد از جراحی بینی اهمیت دارد؟

نوع مواد غذایی که شما در دوران نقاهت مصرف می کنید از آن حیث حائز اهمیت است که توجه به آن پشت سر گذاشتن عوارض بعد از جراحی برای شما آسان می کند. بنابراین بسیار مهم است بدانید چه مواد غذایی برای شما مفید و کدامیک از آن ها به هیچ وجه به شما توصیه نمی شود.

یکی از نکاتی که لازم است در زمینه تغذیه بعد از جراحی بینی بدانید این است که بعد از هر نوع عمل جراحی عمل هضم و جذب بنا به دلایل متعددی اعم از عوارض داروی بیهوشی، مسکن های مورد استفاده وغیره دچار اختلال می شود. یبوست تجربه ای است که بیماران در این زمینه دارند که بهترین راه مقابله با آن دنبال کردن رژیم غذایی خاصی است که در ادامه به طور کامل از آن صحبت خواهیم کرد.

بعد از جراحی بینی چه غذاهایی بخوریم؟

همانطور که قبلا نیز به این موضوع اشاره کردیم، آگاهی از نوع تغذیه بعد از جراحی بینی بسیار حیاتی است. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های لازم را کامل از دکتر خوب عمل بینی در مشهد، دریافت کرده اید، اگر بنا به هر دلیلی اطلاعات شما در این زمینه ناقص است و یا آن ها را فراموش کرده اید به لیست زیر توجه کنید:

غذاهای نرم

به منظور تسهیل عملکرد سیستم گوارش و چالش در جویدن مواد غذایی سخت، لازم است غذایی بخورید که اولا راحت بتوانید آن را بجوید و در ثانی هضم آن نیز آسان باشد. پوره سیب زمینی، ماست، تخم مرغ هم زده و سوپ مرغ از مواردی هستند که وجود آن ها در لیست تغذیه بعد از عمل بینی الزامی است.

نقش فیبر در تغذیه بعد از جراحی بینی

یکی از توصیه هایی که اغلب توسط پزشکان توصیه می شود مصرف مواد غذایی با فیبر زیاد بعد از عمل بینی می باشد. فیبر هضم شما را اسان می کند و یبوست را از بین می برد. به زبانی ساده تر شرایطی را فراهم می اورد که حین اجابت مزاج نیازی به زور زدن نداشته باشید. مواد غذایی سرشار از فیبر عبارتند از:

  • غلات مانند ماکارانی، برنج قهوه ای پخته، نان سبوس دار و ذرت بوداده.
  • میوه هایی از قبیل سیب، پرتقال، توت فرنگی و گلابی منبع غنی از فیبر در تغذیه بعد از جراحی بینی تلقی می شود.
  • از آنجایی که سبزیجات به صورت خام خود دیر هضم می شوند اما عمل هضم را آسان می کنند، پیشنهاد می شود که ان ها را به صورت پخته مصرف کنید. سیب زمینی، نخود سبز، کلم بروکلی و سایر سبزیجات در این دسته جای دارند.

غذاهای ضد التهاب

از جمله خوراکی هایی که لازم است در لیست تغذیه بعد از جراحی بینی قرار داده شود، مواد غذایی ضد التهاب است. همانطور که از عبارت ضد التهاب پیدا است ، در کاهش ورم حاصل از جراحی تاثیر بسزایی می گذارد که در نهایت سرعت ترمیم زخم ها را افزایش می دهد.آووکادو، ماهی های چرب و روغن زیتون در گروه مواد غذایی ضد التهابی هستند که دارای چربی های غیر اشباع می باشند. توت فرنگی، زغال اخته، بروکلی، قارچ و انگورهم تاثیر بسزایی در کاهش التهاب دارند. از سایر خوراکی های ضد التهابی می توان به شکلات تلخ و چای سبز اشاره کرد.

غذاهای ترمیم کننده زخم

از دیگر غذاهایی که مصرف آن ها در دوران نقاهت توصیه می شود، آن هایی است که باعث می شود جای زخم های شما سریع تر ببندد. عاملی که در تغذیه بعد از عمل بینی موجب ترمیم سریع زخم ها می شود پروتئین می باشد. گوشت، ماهی، تخم مرغ، ماست و مواد غذایی سرشار از ویتامین A مانند هویج، پرتقال ، سبزیجاتی مانند اسفناج و خوراکی های سرشار از ویتامین C از جمله مواردی هستند که خوردن ان ها توسط بهترین دکتر جراحی بینی در مشهد، توصیه می شود.

غذاهای ضد استرس

با شنیدن نام این عبارت شاید به این موضوع بیاندیشید که استرس چه تاثیری بر دوران نقاهت شما خواهد گذاشت؟ در واقع این عامل عصبی با کاهش سیستم ایمنی بدن فرد، فرایند بهبودی وی را به تاخیر خواهد انداخت. با این توضیحات معرفی تغذیه بعد از جراحی بینی که به کاهش استرس شما منجر می شود خالی از لطف نیست. شکلات تلخ، چای سبز و بابونه لیست مواد غذایی معرفی شده در این حوزه هستند.

میوه ها و سبزیجات تازه

در این مقاله بارها نام سبزی و میوه تازه به این علت که فواید بسیاری دارند، ذکر شده است. همانطور که همه می دانند این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند که به هیچ عنوان مصرف آن ها نباید بعد از جراحی بینی، نادیده گرفته شوند. موارد متعددی از میوه و سبزیجات را معرفی کردم که حتی می توان راه های متعددی را برای مصرف آن ها امتحان کرد. برای مثال آناناس یکی میوه های مفید بعد از جراحی بینی است که گرفتن آب آن می توان از ترکیبات مغذی آن بهره برد.

بعد از عمل بینی چه غذاهایی نخوریم؟

تنها آگاهی از اینکه چه مواد غذایی به بهبودی شما کمک می کند کافی نیست بلکه لازم است شما از لیست خوراکی هایی که خوردن ان ها در دوران نقاهت ممنوع می باشد نیز آگاه باشید. در ادامه لیستی از نبایدهای تغذیه بعد از جراحی بینی ارائه داده ایم:

  • غذاهای سفت و جویدنی

به دلیل اینکه بینی در فاصله نزدیکی از دهان قرار دارد، مواد غذایی سفت و جویدنی بافت های آن را تحت تاثیر قرار می دهد. خوردن غذاهایی که در لب و فک بالایی فشار ایجاد می کند یا آن هایی که باعث شود شما برای خوردن آن ها دهان خود را باز کنید  در ممنوعیات تغذیه بعد از عمل بینی قرار دارند. اگر ماده غذایی معرفی شده توسط بهترین جراح بینی در مشهد، همانند هویج و سیب سفت می باشد اما خوردن آن ها توصیه می شود با استفاده از راهکارهایی مانند رنده کردن می توانید از آن ها تغذیه کنید.

  • غذاهای پرادویه و یا اسیدی

از دیگر خوراکی هایی که در تغذیه بعد از جراحی بینی جایی ندارد مواد غذایی پرادویه و اسیدی می باشد. خوردن موارد ذکر شده از آن حیث ممنوع می باشد که با افزایش فشار خون، ریسک خونریزی را افزایش می دهند. علاوه بر این موضوع غذاهای پرادویه بافت های بینی را تحریک می کند و روند بهبود زخم ها را کند یا به طور کلی مختل می سازد.

همه ما می دانیم که عطسه کردن بعد از خوردن غذاهای تند و پرادویه رایج است، این موضوع می بایست در مراقبت های بعد از جراحی بینی با احتیاط انجام شود زیرا با ایجاد فشار به ساختار بینی، موجب خونریزی می شود. خوردن مواد غذایی یاد شده از این جهت که موجب عسه و خونریزی می شود ممنوع است.

بروز مشکلات گوارشی از موارد غیرقابل اجتناب بعد از مصرف مواد غذایی تند و پرادویه است. همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم بعد از جراحی ، سیستم گوارشی شما دچار اختلال می شود، خوردن غذاهایی که اثرات سو بر این عارضه دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

  • غذاهای فراوری شده

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به بدن در دوران نقاهت پس از عمل زیبایی بینی، پرهیز از غذاهای فرآوری شده است، زیرا این نوع غذا سرشار از قند، سدیم و چربی‌های اشباع شده است. در عوض، خوردن غذاهای کامل (نوع غیر فراوری آن) مانند غلات کامل، سبزیجات سبز و زرد و دانه ها به شدت توصیه می شود. اگر در لیست تغذیه بعد از عمل بینی شما، خشکبار قرار دارد، ان ها را اسیاب کنید که نیاز به جویدن نداشته باشید.

  • غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد

یکی از نکاتی که در تغذیه بعد از جراحی بینی شاید به آن توجه نکرده باشید این است که از دمای غذایی که می خورید آگاه باشید، زیرا خوردن غذای خیلی گرم یا خیلی سرد بلافاصله بعد از جراحی توصیه نمی شود. این نوع غذاها می توانند ناراحتی را در طول جراحی بهبودی شما بدتر کنند. برای مثال خوردن نوشیدنی داغ باعث سوختگی اجزای دهان می شود و آن را مستعد عفونت و درد می سازد. در صورت وجود هرگونه ابهام در این مورد با جراح خوب در مشهد، مشورت کنید. 

0 0 رای ها
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: